sjukt.

igår var jag till vårdcentralen för hundrefemtielfte gången för att kolla upp mina halsproblem. Tror inte att jag nämnt så mycket om det här, för det är inte särskilt intressant för er att höra om mina olika sjukligheter osv. Hatar när folk ständigt skriver hur dom är sjuk och klagar och gnäller. Varför? Blir det bättre? Är det någon som tycker det är roligt att läsa? nej. ¨Så ibland lär man sig liksom genom att läsa andras bloggar vad man inte ska plåga de få läsarna man har med :p haha

Men nu får ni höra det här iaf för det stör mig lite. I februari eller mars var första gången jag gick dit då jag hade haft ont i halsen, hosta och slem (främst när jag skulle sova) sen sommaren innan, alltså ca 9 månader. Började då förstå att det inte skulle gå över. Fick en underläkare som läkare och hon trodde stenhårt på att jag hade astma även fast jag verken haft något astmaanfall, svårt att andas eller ont i bröstet. Fick prova bricanyl vilket inte hjälpte sen dess har jag använt mig av pulmicort vilket faktiskt tog bort rethostan. Underläkaren slutade så efter sommaren fick jag en annan läkare som har varit helt värdelös. Hon har inte lyssnat på vad jag sagt eller gjort någonting. Jag har flera gånger betalat 170 spänn och fått höra att hon inte har tid att göra någonting? Vadå tid man betalar ju för att det ska ta sig tid. När jag nu i november var till astmasköterskan och gjorde en spirometri var värdena fortfarande nedsatta men ingen skillnad sen tidigare spirometrier. För första gången lyssnade någon på mig och hon trodde precis som jag att det här inte är någon astma. Först skulle jag få komma till min läkare igen för att hon skulle kolla i min hals än en gång men efter ett tag insåg jag att hon ändå inte skulle göra något mer än att be mig gapa lite, kolla i munnen och säga att allt är bra så jag valde att ta en telefontid och slippa slösa 170 kr än en gång och bli hemskickad inom en minut...

Det är verkligen jätttehemskt att vara patient och känna att man inte bli trodd. Jag är verkligen ingen som går till vårdcentralen i onödan, jag förstår inte dom som springer där titt som tätt för minst lilla förkylning men det här har hållt i sig så länge och jag går ständigt och oroar mig över vad det är. Det är jobbigt att inte veta vad som är felet liksom. Via telefon kom vi iallafall överens med att jag skulle sluta med pulmicort och jag fick slemlösande istället som jag skulle ta vid behov. Det här var bara för några veckor sen och nu har jag fått tillbaka hostan och hostar upp blod emellanåt. Nu kommer jag till själva poängen för i fredags ringde jag än en gång dit och bad om att få en annan läkare. Var där igår och hon var mycket förvånad över att jag har fått gått med detta sååhär länge. Hon skickade genast en remiss till sunderbyn, kollade ordentligt ner i min hals och lät mig ta prover. Idag ringde hon och berätta att odlingen visade på att jag har bakterier i halsen och att jag kommer få gå på pencillin i tio dagar och om det inte blivit bättre av kommer jag få fara till sjukhuset och kolla upp det ordentligt.

Vafan är det verkligen såhär det ska vara?! nu äntligen tack vare en vettig läkare händer det nå. Det här hade dom väl kunnat gjort för längesen? Jävla skit läkare! Jag tackar gudarna för att jag bytte. Nu händer det ju faktiskt nå. Den här läkaren tror och lyssnar på mig. Snacka om att jag lärt mig något inför mitt kommande yrke. Jag kommer aldrig låta en patient känna sig misstrodd och ovälkommen. Det är förjävligt och jag har så många gånger tänkt skita i allt det här och leva med det här resten av mitt liv men nu kanske förhoppningsvis behöver jag inte ha ont i halsen nå mer. Håll tummarna för mig!


Nu ska jag ta och städa lite här, diska, laga mat och fara iväg och träna. Ikväll är sista avsnittet av desperate housewives, spännande! :)

hej


KOMMENTARER


Men gud! Har du fortfarande din hosta??? shit.. Bra att du fick en bra läkare, då är du nog snart lika kvittrande som en fågel snart igen!

2010-12-14 // 18:29:41
Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: