vaccinera

idag har jag varit på skolan hela dagen från 10 - 18 sen for jag och Sofie in till stan för att vaccinera oss mot svinan, känns bra att ha gjort det inför fältstudierna :) Egentligen hade jag vilja dra en liten upp läxning för er som vägrar ta det. Eller det känns för mig helt oförstårligt varför man inte gör det, rätt obildat. Jag menar hur kan man tro att staten anordnar gratis vaccin till hela sveriges befolkning om det fanns någon större risk för fara? Varför inte ta ett skydd mot en sjukdom som faktiskt i vissa fall har slutat illa? Jag tror iofs inte att jag kommer dö av vare sig svinan eller vaccinet men jag tänker på alla svaga i vårat samhälle. Min mormor t.ex. som nyss haft cancer och har sämst immunsvar, inte är det säkert hon hade klarat av det om hon blivit sjuk. Och jag vill inte vara den som smittar henne eller nån annan heller för den delen! Dessutom har jag fan inte tid att vara sjuk, vem vill riskera det? Att ligga sjuk i flera dagar för att man är så rädd för ett vaccin som faktiskt är prövat! Vilket vissa inte verkar förstå, alla verkar ju tro att man bara slänger ihop nånting och slänger ut det på marknaden. Läkemedel går igenom sjukt mycket innan det får användas på människor. Och kvicksilvret som några skyller på är ju bara löjligt eftersom det innehåller lika mycket som en portion fisk, haha. Okej visst man vet inte vad som kan hända i framtiden, men det vet man inte med nått läkemedel, så isf tycker jag ni inte borde ta ett skit! Ni borde inte heller snusa, röka eller dricka eller testa på nånting överhuvudtaget. Allting kan ge biverkningar eller olika effekter senare i livet. Vi vet att rökning dödar och kan orsaka bl.a. lungcancer men ändå gör man det men att ta ett vaccin för att skydda sig själv för att det kanske skulle finnas nån liten risk att man skulle drabbas av nånting någongång i framtiden, den lilla minimala risken kan man inte ta för attt skydda sig själv mot en influensa. Det är sjukt konstigt tycker jag!

Ja nu fick jag det sagt :)

Är faktiskt öm i armen än och jag tycker att hon tog sprutan alldeles för högt upp i armen jämfört med vad jag har lärt mig, typ ovanför muskeln. Känns ju inte så bra! Nåjaaaa bara hopppas på det bästa :p Nu ska jag plugga lite för imorgon har vi labb i venöst bensår.


pusse

KOMMENTARER


Anonym

Bra talat Tjejen! Håller med, de är bara ta sprutan och skuta gorma! Om inte för si´n egen skull så för andras!



(Sprutan ska ges högt upp på armen, ja, högre än normalt.)

2009-11-12 // 22:04:38
Martin

Dumheten bedrar visheten

2009-11-13 // 17:58:20
Namn:
V.I.P?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: